Bapa borek, anak rintik!



Salam ...


    Baru je bangu tido. hish? biar betul ko ni? betullah. ni yang letih ni. dari sekolah tadi memang dah penat. sampai je kat rumah, terus tido. nasib baik xda kerja rumah. he he he ... selamat tangan aku ni dari menulis banyak2. kan kan? he he he. korang nak tahu apa cerita di sebalik topik tu? jom ...


waktu kat bus stop tadi, aku duduk sebelah kawan2, then, ada seoorang dan 2 orang murid sekolah rendah, sorng laki, sorang prempuan bersama emak dorang. cikgu tanya dorang mcm ni,"kalau dah besar nanti nak jadi apa?" soal si cikgu tu pada yg lelaki. aku pasang telingalah juga nak tahu, kan? he he. pastu, murid tu jawab, "nak jadi mcm ayah". cikgu tu pun mengangguk. "oh ... " si cikgu tu pun tengok kat mak dia. "kalau nak jadi mcm ayah, habis tu nak ikut ayahlah ek? ayah kerja apa?" soal si cikgu tu lagi. sebenarnya cuma berbual kosong. then, murid tu pun jawab, "nak kerja kutip sampah mcm ayah!" si cikgu itupun diam. aku pun turut terkejut! ada ke patut? isk3 ...


aku diam lantas menolah ke arah budak tu. terdetik dalam hati ni rasa sedih. sedih apabila dengar budak tu jawab mcm tu. belajrlah bersungguh2 dik. ayah tu cari duit untuk awak bersekolah. tersentuh gak lah hati aku waktu tu. kepada yang memang dah berkeluarga tu, jaga dan didiklah anak2 dengan betul, perkara mcm ni tak boleh bergantung 100% kepada cikgu. ibu bapa perlu gak memainkan peranan, kan? kata pepatah selalu mengatakan, 'melentur buluh biarlah dari rebungnya' ...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...